Liebe FreundInnen der frischen Kunst, Mit diesen Worten freuen wir uns Ihnen die neue Ausstellung von Uta Zaumseil „Starry, Starry Night“ präsentieren zu dürfen und laden Sie/Euch herzlichst zur Vernissage am 28. Juli 2023 18 – 21 Uhr in die Galerie für frische Kunst ein:
Informationen zur Künstlerin
Doch Zaumseil greift nicht etwa zum Pinsel, sondern zu Bleistift, Hohleisen und Farbwalze. Der Hochdruck biete ihr die nötige Abstraktion im Vergleich zur Malerei, sagt sie. Das bedeutet aber nicht, dass die Farbwirkung ihrer Arbeiten nicht weniger malerisch ist. Die Künstlerin verwendet bis zu 45 Farben für ihre Drucke, die in der Regel Unikate sind.
Die Einzigartigkeit der einzelnen Drucke ist auch durch Zaumseils aufwendige Arbeitsweise bedingt. Für die meisten Arbeiten verwendet die Künstlerin die Technik des verlorenen Schnitts, bei der nach und nach ein Teil der Druckfläche weggenommen und dann von hell nach dunkel erneut über das bereits vorhandene Bild gedruckt wird.
UTA ZAUMSEIL
“STARRY, STARRY NIGHT”
28. Juli – 01. September 2023
VERNISSAGE: 28. Juli 18-21Uhr
English
Dear friends of fresh art, so we are glad to present you the new exhibition by Uta Zaumseil „Starry, Starry Night“ and cordially invite you to the Vernissage on 28th July 2023 6-9 pm in the Galerie für frische Kunst. About the artist and her work:
Informations about the artist:
Wood, linoleum or MDF are the preferred materials that Zaumseil solely uses for her works in relief printing. Uta Zaumseil knew from a very early point on that she wanted to become an artist. As a high-school student she visited the Otto-Dix-Haus in Gera as member of a so-called “Spezialistenlager” (Expert Camp).
A visit that sparked her love of art. When she saw Dix` Heiliger Christophorus IV (1939) – a tremendously colorful painting in the style of the Old Masters – one thing was clear to her: that´s what she wanted to do. But Zaumseil did not pick up the brush, instead she decided to create her art using pencil, gouge and inking roller.
In comparison with painting, relief printing offers more room for abstraction, she explains. However, this does not mean that the color effects her works emanate are any less pictorial, as the artist uses up to 45 colors for her prints so that most of them are unique objects in the end. Another aspect that contributes to the prints` uniqueness is Zaumseil`s elaborate process of creation.
For most of her works she employs a method called “Lost Cut” for which the surface of the print substrate is gradually taken off while the print is executed over the already existing image from light to dark.
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